ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΡΩΜΙΟΣΥΝΗ ΡΕ ΓΑΜΩΤΟ ! Περί της μη ελληνικής καταγωγής των μικρασιατών
ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΡΩΜΙΟΣΥΝΗ
ΡΕ ΓΑΜΩΤΟ !
Περί της μη ελληνικής
καταγωγής των μικρασιατών
Περί της μη ελληνικής
καταγωγής των μικρασιατών
Στρεβλωμένη παρουσιάζεται από την επίσημη παιδεία τού σημερινού κράτους η εικόνα τής Μικράς Ασίας, σύμφωνα με την οποία, η περιοχή αυτή ήταν δήθεν πάντα ελληνική κι όσοι «βάρβαροι» εισέβαλαν σε αυτήν, αργά ή γρήγορα «μπολιάστηκαν με τον ελληνικό πολιτισμό» κι εξελληνίστηκαν.
Έτσι, στους μικρασιατικής καταγωγής σημερινούς κατοίκους τού ελλαδικού χώρου,
ειδικά στους πόντιους, έχει δημιουργηθεί η ψευδαίσθηση, ότι είναι γνήσιοι απόγονοι των αρχαίων ελλήνων και μάλιστα οι γνησιότεροι όλων.
Οι
σημερινοί μικρασιάτες τής Ελλάδας όμως, κατάγονται από μια πανσπερμία
ασιατικών φυλών, που έζησαν στην περιοχή στο πέρασμα των αιώνων.
Οι
συνδετήριοι κρίκοι, οι οποίοι τους ενώνουν με τους υπόλοιπους κατοίκους
τού ελλαδικού χώρου, είναι η κοινή ορθόδοξη χριστιανική πίστη και η
χρήση τής ρωμέικης γλώσσας (νεοελληνικής), που τους επιβλήθηκαν επί
βυζαντινής περιόδου, αρκετές φορές δια τής βίας.
Οι μικρασιάτες
πρόσφυγες στην Ελλάδα κι ιδίως οι πόντιοι στη Μακεδονία, δεν έχουν
φυλετική σχέση με τους αρχαίους έλληνες αποίκους (και στη Μασσαλία π.χ.
έκαναν αποικίες οι έλληνες, κανένας όμως σήμερα δεν ισχυρίζεται, ότι η
Μασσαλία είναι ελληνική), αλλά αποτελούν πληθυσμιακό σύμφυρμα
γεωργιανών, αρμένιων, σελτζούκων και κυρίως λαζών, ανάμικτο με τα
αναρίθμητα γηγενή φύλλα τής περιοχής.
Πολυεθνική η Μικρά Ασία
την αρχαιότητα
Η
μίξη λαών και πολιτισμών, που έχει γίνει στην Μικρά Ασία, στο
μεγαλύτερο σταυροδρόμι λαών στη Γη, δεν έχει το όμοιό της ίσως πουθενά
στον κόσμο. Κανείς δεν μπορεί να πει από ποιους λαούς, από ποιές
εθνότητες κατοικείται η σημερινή Μικρά Ασία.
Αρχαίοι λαοί, που
κατοικούσαν στην περιοχή:
Χετταίοι, φρύγες, μυσοί, κιμμέριοι, τρήρες, βιθυνοί, καππαδόκες, λυδοί, πισίδες, λυκάονες, ίσαυροι, λέλεγες, κάρες, λύκιοι, ίωνες, αιολείς, γαλάτες
(διαιρούνταν σε τρεις φυλές:
τεκτόσαγες,
τολιστοβόγιους και τρόκμους) κ.ά..
Οι αρχαίοι έλληνες
διαιρούσαν τη Μικρά Ασία
(η οποία τότε δεν καλούνταν έτσι, το όνομα αυτό εμφανίστηκε μετά τον 4ο-5ο μ.Χ. αιώνα)
σε 15 χώρες, οι οποίες έφεραν κατά το πλείστον τα ονόματα των λαών, που κατοικούσαν σε αυτές, που ήταν,
προς βορρά: Πόντος, Παφλαγονία, Βιθυνία,
προς δυσμάς: Μυσία, Λυδία, Καρία,
προς νότο: Λυκία, Πισιδία, Παμφιλία, Κιλικία
και στο
μέσον: Φρυγία, Ισαυρία, Λυκαονία, Γαλατία και Καππαδοκία.
Η
Γαλατία για παράδειγμα, αποτελούσε χώρα ήδη από τον 3ο αι. π.Χ., που
κατοικούταν από κελτικά φύλα. Αργότερα έγινε ρωμαϊκή επαρχία.
Προς αυτούς τους κατοίκους απευθύνεται η «προς γαλάτας επιστολή» τού Απ. Παύλου.
και τη βυζαντινή και οθωμανική περίοδο
Μετά τον 7ο αι. μ.Χ. εμφανίστηκαν οι άραβες, που έφτασαν μέχρι και την Κωνσταντινούπολη, ενώ, όπως θα εξετάσουμε αναλυτικότερα παρακάτω, έγιναν κι εκτεταμένοι σλάβικοι εποικισμοί, προκειμένου να καλύψουν πληθυσμιακά -λόγω πολέμων και λοιμών- κενά.
Τον 11ο αι. εισέβαλαν μογγόλοι, οι οποίοι επικράτησαν υπό την ηγεσία των σελτσούκων. Μετά την παρακμή τού σελτσουκικού κράτους, εμφανίστηκαν τούρκοι οθωμανοί (οσμανλή), που το 1453 κατέκτησαν και την Κωνσταντινούπολη. Αργότερα, η Μικρά Ασία διαιρέθηκε σε βιλαέτια τής οθωμανικής αυτοκρατορίας.
Εδώ πρέπει να γίνει μια επισήμανση:
Το όνομα τούρκοι, προέρχεται από τους τουρανούς, που κατοικούσαν στην κεντρική Ασία.
Ο Κεμάλ Ατατούρκ ήταν εκείνος, που επέβαλε δια νόμου την κοινή ονομασία τούρκοι για όλους τους κατοίκους τής χώρας, στην οποία ζουν εκατοντάδες διαφορετικές φυλές.
Το να ισχυρίζονται οι σημερινοί τούρκοι, ότι είναι «καθαροί τούρκοι», είναι φαινόμενο, που
έχει σχέση με το δικό μας ισχυρισμό, ότι είμαστε «καθαροί έλληνες».
Όσο πιο μπάσταρδος είναι κάποιος, τόσο πιο επίμονα επιδιώκει την αιματολογική καθαρότητα.
Στο άρθρο αυτό, ο όρος «τούρκοι»
χρησιμοποιείται συμβατικά με περισσότερο γεωγραφική, παρά εθνολογική
χροιά.
Εισβάλλοντες λοιπόν στη Μικρά Ασία, βρήκαν εγκατεστημένους
διάφορους λαούς τουρκικής καταγωγής, όπως τους τουρκομάνους, που είχαν
έλθει από την κεντρική Ασία. Στη Γαλατία και στην Παφλαγονία υπήρχαν οι
κυζυλμπάσηδες ή ταχτατζήδες. Ανάλογοι ήταν κι οι τσετμήδες. Άλλες φυλές
είναι οι γιουρούκηδες, οι ζεϊμπέκηδες. Διαφορετικοί λαοί είναι οι λαζοί,
οι κρομλήδες και οι οφλήδες. Άλλες μικρασιάτικες, αλλά μή τουρκικές
φυλές είναι οι κιρκάσιοι ή τσερκέζοι, οι ίβηρες (γεωργιανοί), οι
κούρδοι, οι τσιγγάνοι, οι αρμένιοι, οι εβραίοι κ.ά..
Η Μικρά Ασία τον 12ο αι. μ.Χ.. |
Ο πολυεθνικός Πόντος
Στον
Πόντο κατοικούσαν κατά την αρχαιότητα: Καππαδόκες, ταόχοι, χάλυβες,
μοσύνικοι, λευκοσύροι, δρίλες, μάκρωνες, σάσπειρες, τιβαρηνοί, λαζοί,
κίλχοι, κερκίτες, φασιανοί, βέχεροι, βυζήρες, κίσσιοι, παφλαγόνες,
αβασγοί, μαχελόνες, ζυνδρείδες, αψίλιοι κ.ά.. Για πολλούς από τους
γηγενείς λαούς παρέχουν πληροφορίες οι Ξενοφών, Ηρόδοτος, Στράβων,
Διόδωρος κ.ά..
Το περσικό βασίλειο τού Πόντου
Το
Βασίλειο τού Πόντου (το βόρειο παράλιο τμήμα τής μικρασιατικής
χερσονήσου), στο οποίο αναφέρονται οι ρωμιοί, είναι στην πραγματικότητα
το βασίλειο τού πέρση βασιλιά Μιθριδάτη, το οποίο καταλύθηκε τον α΄αι.
π.Χ. από τους ρωμαίους.
Δεν είχε καμμία σχέση με τους έλληνες.
Ο πληθυσμός του ήταν στην πλειοψηφία του μή ελληνικός.
Αποτελούταν από
διάφορα φύλα, που μιλούσαν 22 γλώσσες.
Οι ρωμαίοι κατόρθωσαν να
το καταλύσουν μετά από μακρούς αγώνες και το μετέτρεψαν σε επαρχία τής
ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Βαθμιαία, όλα τα τμήματα τού Πόντου
προσαρτήθηκαν στο ρωμαϊκό κράτος και αποτέλεσαν μέρος τής Γαλατίας. Ο
εκχριστιανισμός των λαών άρχισε από τον 3ο αιώνα.
Ο βυζαντινός Πόντος
Η
περίοδος τής ρωμαιοκρατίας και τής επικράτησης τού χριστιανισμού
σηματοδότησε την απώλεια τού ονόματος «έλληνας» -το οποίο εξ άλλου σε
ορισμένες περιπτώσεις είχε αποκτήσει θρησκευτική σημασία δηλώνοντας τον
παγανιστή- και την παράλληλη επικράτηση τού ονόματος «ρωμαίος», δηλαδή
ρωμιός, που επιβιώνει μέχρι σήμερα.
Κατά τη βυζαντινή περίοδο
κυριότερος λαός τής περιοχής ήταν οι λαζοί, οι οποίοι ανήκουν στην
ιβηρική ομοφυλία τού Καυκάσου. Οι λαζοί εκχριστιανίστηκαν επί
Ιουστινιανού (6ος αι.), όπως κι οι φυλές των κόλχων, και των τζάνων.
Αποδεκατισμοί
των πληθυσμών από λοιμούς
Σημαντικές απώλειες στους πληθυσμούς προκαλούσαν οι επιδημίες, όπως π,χ, η μεγάλη πανώλη τού 541/542. Λοιμοί συκλόνισαν την αυτοκρατορία κι άλλες φορές, όπως το 558, το 560/1, το 585, το 602, 746-747 κ.λπ.. Σύμφωνα με υπολογισμούς, το ποσοστό απωλειών από τους λοιμούς φτάνει το 40% για τη Μικρά Ασία.
Σημαντικές εθνογραφικές μεταβολές
κατά τη βυζαντινή περίοδο
Η
μεγαλύτερη από τις εθνογραφικές μεταβολές, που υπέστη το Βυζάντιο, ήταν
μετά τον 6ο αιώνα, όταν έγινε μαζική εγκατάσταση των σλάβων στη
βαλκανική. (Διαβάστε στην «Ελεύθερη Έρευνα»: “Εσλαυώθη πάσα η χώρα...”).
Παράλληλα, οι άραβες έκαναν συχνές επιθέσεις στη Μικρά Ασία όχι μια και
δυο φορές, αλλά σχεδόν κάθε χρόνο επί διακόσια περίπου χρόνια. Αρκετές
επιδρομές έφταναν ως τον Εύξεινο Πόντο, το Αιγαίο, ακόμα και την
Κωνταντινούπολη.
Κάθε φορά, που έκαναν εισβολή, λεηλατούσαν
κι έπαιρναν αιχμαλώτους, που πουλιούνταν στα σκλαβοπάζαρα, ενώ οι
βυζαντινοί έκαιγαν τις σοδειές, για να στερούν τον εχθρό από εφόδια.
Πολλές μικρασιατικές πόλεις δηώνονταν, καταστρέφονταν, ερημώνονταν.
Η Πέργαμος για αιώνες ήταν ένα ασήμαντο πολίχνιο, η Νύσσα κι η Καππαδοκία έμειναν ερημωμένες έως τον 9ο αιώνα.
Το ίδιο και στο Αιγαίο. Πολλά νησιά είχαν ερημωθεί ήδη από τα μέσα τού 7ου αιώνα, όταν ο αραβικός στόλος άρχισε να κυριαρχεί στην ανατολική Μεσόγειο με κορύφωση τής κυριαρχίας του την κατάληψη τής Κρήτης (823-828).
Δεν είναι δύσκολο να φανταστούμε τις συνέπειες αυτής τής μακρόχρονης διαδικασίας: μεγάλο μέρος τής Μικράς Ασίας είχε καταστραφεί κι είχε μειωθεί ο πληθυσμός της σχεδόν ανεπανόρθωτα. Είχε δημιουργηθεί ένα τεράστιο δημογραφικό κενό.
Τη μείωση των πληθυσμών μαρτυρεί η εποικιστική πολιτική των αυτοκρατόρων.
Σλαβοβουλγαρικοί και
αρμενιακοσυριακοί πληθυσμοί χρησιμοποιήθηκαν σε μεγάλη κλίμακα για την
εφαρμογή τής πολιτικής αυτής.
Η αυτοκρατορία χρειαζόταν
επειγόντως γεωργούς και στρατιώτες.
Ο Κώνστας Β΄ (7ος αι.) μετέφερε στη Μικρά Ασία σλάβους αιχμαλώτους.
Ο Ιουστινιανός Β΄ μετακίνησε μεγάλο πλήθος σλαβοβούλγαρων στη Βιθυνία.
Κατ΄αρχή στάθηκε άτυχος, γιατί οι περισσότεροι από αυτούς λιποτάκτησαν προς τον εχθρό, με αποτέλεσμα ο αυτοκράτορας να επιβάλει σκληρά αντίποινα στις οικογένειές τους. (Θεοφάνης: «Χρονογραφία», έκδ. C. de Boor, Λειψία, 1883, σελ. 365).
Παρ΄όλα αυτά, μαθαίνουμε, ότι 208.000 σλάβοι μετανάστευσαν στη Βιθυνία με τη θέλησή τους στη δεκαετία τού 760. (Νικηφόρος Πατριάρχης: «Ιστορία σύντομος», έκδ. C. de Boor, Λειψία, 1880, σελ. 68-9).
Τον 8ο αιώνα εγκαταστάθηκαν σύροι στη Θράκη.
Ανάμεσα στους νέους εποίκους, οι πιο σημαντικοί ήταν οι αρμένιοι, των οποίων η ροή στην αυτοκρατορία κράτησε πολλούς αιώνες.
Πολλοί εγκαταστάθηκαν στην
Καππαδοκία και σε άλλες περιοχές τής ανατολικής Μικράς Ασίας, άλλοι στη
Θράκη, άλλοι στην περιοχή τής Περγάμου.
Το 578, 10.000 αρμένιοι
μεταφέρθηκαν στην Κύπρο για τον εποικισμό της, δεδομένου, ότι το νησί
είχε σχεδόν ερημωθεί. («Ιστορία τού ελληνικού έθνους», έκδ. «Εκδοτική
Αθηνών», τόμ. Η, σελ. 183-4).
Τον αρμένιο φεουδάρχη Γκάβρας (Γαβράς), ο οποίος επαναστάτησε κατά τού Βυζαντίου κι έγινε δούκας τής Τραπεζούντας, τον ανακήρυξαν άγιο τής ποντιακής χριστιανοσύνης. |
πάσης Ανατολής, Ιβήρων και Περατείας
Στα τέλη τού 13ου αιώνα καθιερώθηκε -σε αντιδιαστολή με το βυζαντινό δικέφαλο- ως έμβλημα τής αυτοκρατορίας Ιβήρων, Περατείας και πάσης Ανατολής (αυτοκρατορία τής Τραπεζούντας), ο μονοκέφαλος αετός, που ήταν στραμμένος προς την Κωνσταντινούπολη (κι όχι προς την Ελλάδα). |
Κατέλαβαν την Τραπεζούντα κι ίδρυσαν ανεξάρτητο κράτος με αυτοκράτορα τον Αλέξιο. Έτσι, ιδρύθηκε από παφλαγόνες με τη βοήθεια ιβήρων η αποκαλούμενη σήμερα «αυτοκρατορία τής Τραπεζούντας», η οποία κατοικούνταν από μια πανσπερμία φυλών (λαζούς, σελτσούκους, αρμένιους, κούδρους, παφλαγόνες κ.λπ.),
Κατεστραμένα αρχαία μάρμαρα στον αυλόγυρο τής εκκλησίας τής «μικρής» Αγίας Σοφίας, η οποία ανοικοδομήθηκε από τον Μανουήλ Κομνηνό στο χώρο, όπου προϋπήρχε αρχαίος ναός τού Απόλλωνα.
(Και η «μεγάλη» Αγία Σοφία στην Κωνσταντινούπολη, επί κατεδαφισμένων αρχαίων ελληνικών ναών έχει κτιστεί).
Οι τούρκοι χρησιμοποίησαν για τις μεταλλευτικές εργασίες τους χριστιανούς κατοίκους τής περιοχής, στους οποίους παραχώρησαν διάφορα προνόμια, οπότε με αυτό το κίνητρο μετοίκησαν στον Πόντο κι άλλοι χριστιανοί από τα γύρω μέρη.
Εγκατάσταση ρωμιού επίσκοπου σε χριστιανικό ναό (χαλκογραφία Thomas Allom). |
Η Κωνσταντινούπολη, που είχε ιδρυθεί ως κέντρο λατινισμού στην Ανατολή, όπως όλες οι πρωτεύουσες, ήταν ένα χωνευτήρι ετερόκλητων στοιχείων. Ανάμεσα στους κατοίκους της υπήρχαν ιλλυριοί, ιταλοί, αφρικανοί, των οποίων η μητρική γλώσσα ήταν τα λατινικά, όπως π.χ. και τού ίδιου τού αυτοκράτορα Ιουστινιανού. Επαρχιώτες κάθε είδους είχαν εγκατασταθεί εκεί και πηγαινοέρχονταν για εμπορικές ή κυβερνητικές υποθέσεις.
Η -πολυεθνική- Κωνσταντινούπολη παρουσιάζεται από την παιδεία μας ως δήθεν ελληνική. Μια διασκεδαστική εικόνα τής πολυγλωσσίας της μάς δίνει ο ποιητής Ιωάννης Τζέτζης κατά τα μέσα τού 12ου αιώνα. (G. Moravcsik: «Barbarische Sprachreste in der Theogonie des Iohannes Tzetzes», Byzantinisch-neugriechische Jahrbücher 7, 1928-9, 352 κ.ε.). |
Η Κύπρος, εξ αιτίας τής γεωγραφικής της θέσης, είχε στενούς δεσμούς με τη Συρία, η οποία από τους σελευκίδες και για αρκετούς αιώνες μετά, βρισκόταν υπό ελληνόγλωσση διοίκηση.
από πρόσφατο ντοκυμαντέρ τής ΕΤ3,
ότι ακόμη και σήμερα,
οι ρωμιοί τής Κωνσταντινούπολης
αυτοαποκαλούνται ρωμιοί
κι όχι έλληνες.
Την κοινή αλεξανδρινή, δηλαδή μια απλοποιημένη μορφή τής αρχαίας ελληνικής γλώσσας σε όλα τα επίπεδα (φωνητική / προφορά, γραμματική, σύνταξη, λεξιλόγιο), την έφτιαξαν οι λόγιοι τής Αλεξάνδρειας για τις γραφειοκρατικές ανάγκες των κρατών των επιγόνων τού Μ. Αλεξάνδρου, αλλά και τις ανάγκες των μή ελλήνων σοφών και λογίων.
Μικρασιάτης πρόσφυγας εξηγεί στη δασκάλα τού γιού του στην Ελλάδα, ότι στο σπίτι δεν μιλάνε τούρκικα, αλλά ρωμέικα (κι όχι ελληνικά).
Η χρήση μιας γλώσσας δεν προϋποθέτει φυλετική καταγωγή. Όπως οι σημερινοί μαύροι κάτοικοι τής Αμερικής μιλούν αγγλικά χωρίς να έχουν καμμία φυλετική σχέση με τους εγγλέζους, έτσι και παλαιότερα, πολλοί λαοί μιλούσαν ελληνικά -τα «αγγλικά» τής εποχής τους- χωρίς να έχουν καμμία φυλετική σχέση με τους αρχαίους έλληνες.
Μέχρι και την Τουρκοκρατία, πριν επιχειρηθεί ο βίαιος και αυθαίρετος σε πολλές περιπτώσεις εξελληνισμός τού λεξιλογίου των ρωμέικων, υπήρχαν σε αυτό πολλές κυρίως τούρκικες, αλλά και άλλες ξένες λέξεις, που αντικαταστάθηκαν από ελληνικές (παλαιστής αντί πεχλιβάνης, ζωέμπορος αντί τσαμπάζης κ.λπ.). Η Τουρκορωμιοσύνη πάντως, χρησιμοποιεί ακόμα πλείστες τέτοιες λέξεις.
Υποστηρίζουν αυθαίρετα διάφοροι ρωμιοί θεωρητικοί, ότι τα ποντιακά συνδέονται απʼ ευθείας με τα αρχαία ελληνικά και το χρησιμοποιούν αυτό ως επιχείρημα για την τεκμηρίωση τής υπόθεσης περί δήθεν αρχαιοελληνικής καταγωγής των ποντίων. Τις αυθαιρεσίες τους τις στηρίζουν σε διάφορα «αρχαϊκά στοιχεία», που «ανακαλύπτουν» στα ποντιακά, όπως π.χ. στη χρήση τού απαρέμφατου.
Πλείστες λέξεις τής ποντιακής είναι κυρίως τουρκικές -αλλά και λαζικές, αρμένικες, κουρδικές και γεωργιανές- ενώ επίσης πολλές είναι τούρκικες με ελληνικές καταλήξεις, ενταγμένες στο κλιτικό σύστημα.
Το άρθρο λόγω έκτασης έχει αναρτηθεί σε δύο μέρη.
Τέλος Α΄μέρους.
Μεταβείτε στο Β΄μέρος κάνοντας κλικ εδώ.
- Ρωμιός < (κληρονομημένο) μεσαιωνική ελληνική Ρωμαῖος (πολίτης του Ανατολικού Ρωμαϊκού κράτους, του Βυζαντίου), < ελληνιστική κοινή Ῥωμαῖος (πολίτης του Ρωμαϊκού κράτους) < λατινική Romanus, Ῥώμη Roma[1]
Αρβελέρ: Να σταματήσουμε να λέμε ότι είμαστε Έλληνες!
GEORGE SOROS : ΧΡΕΙΑΖΕΣΤΕ
ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ ΓΙΑ
ΑΝΑΠΤΥΞΗ
theologos vasiliadis
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου